reklama

Prečo cestujem okolo sveta

Cesta okolo sveta je jedným z najčastejších prízrakov, ktoré opantávajú mysle ľudí už od čias kedy zistili, že svet sa dá skutočne obísť. Kedysi bola takáto výprava veľkým počinom samým osebe a každé úspešné obkrúženie sveta sa dostalo do histórie. Dnes už to ale také náročné nie je, a tak svet križujú snáď tisíce moderných nomádov. Každý z nich si pritom hľadá čo najoriginálnejší príbeh, ktorým by v putujúcej mase vynikal. Poetická duša by takýto príbeh nazvala osobným, a ja práve začínam ten svoj.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Keď je dieťa v škole, členovia dospeláckej spoločnosti ho pripravujú na život v skutočnom svete, ktorého definičnou hodnotou je istota. Istota práce, istota kariéry a istota uživenia rodiny, ktorú si takmer každý v procese začleňovania sa do skutočného sveta zadováži. Dom, strom a syn je ideálnym scenárom, vysnívaným generáciami rodičov pre svoje deti. Skutočný svet istoty je svetom viac či menej stabilným, bezpečným a pokojným. Je to svet, v ktorom aj napriek všetkým jeho strastiam čas plynie pomaly a relatívne jednoducho.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre mňa však bola vždy definičnou hodnotou skutočného sveta skúsenosť. Keď som bol malý, nachádzal sa pre mňa skutočný svet za hranicami hlavnej cesty a mŕtveho ramena, ktoré som mal zakázané prekročiť. Ako som vyrastal, postupne bol skutočný svet vytláčaný za hranice sídliska, potom mesta, potom Slovenska a nakoniec Európy. Skutočný svet pre mňa totiž stelesňuje svet doteraz nepoznaný, ktorý poskytuje príležitosti pre rozšírenie hraníc mojej doterajšej skúsenosti a zásadne sa líši od sveta. ktorý sa pre mňa medzitým stal svetom istoty.

Zjednodušene povedané, ak predo mnou leží voľba medzi skutočným svetom istoty a skutočným svetom skúsenosti, takmer vždy sa rozhodnem pre ten druhý. Činím tak ale s vedomím, že každé ďalšie takéto rozhodnutie pravdepodobne znižuje moje šance na možnosť budúceho spokojného života v tom prvom. O to viac to potom platí v prípade tejto cesty, ktorú som si zvolil ako alternatívu k rýchlemu kariérnemu rastu v mladom a dynamickom kolektíve. V dôchodkovom veku tak najskôr nebudem oplývať peniazmi, ale pri troche šťastia budem oplývať príbehmi, inšpirujúcimi ďalšie generácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ľudia totiž často majú sny, ktoré pomaly driftujú po celoživotnej osi "teraz nie je vhodná doba". Lebo musím najprv skončiť školu - lebo si musím najprv zarobiť dosť peňazí - lebo teraz nemôžem opustiť svoju prácu - lebo naprv musia odrásť deti - lebo už som na to príliš starý. A pravdou je, že ľudia nakoniec viac ľutujú veci, ktoré chceli spraviť a nespravili, než tie, ktoré nechceli spraviť a spravili. Preto som sa rozhodol, že skôr, než sa dá do pohybu celoživotná osa "teraz nie je vhodná doba", musím sa dať do pohybu ja. Stanovil som si, že vhodná doba nastane momentom prevziatia diplomu, bez ohľadu na výšku môjho konta či lákadlá skutočného sveta istoty. A ona skutočne nastala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S týmto vedomím by legitímnou otázkou každého čitateľa určite bola tá, čo chcem touto cestou vlastne dosiahnuť. Odpoveď je jednoduchá, ale zároveň značne zložitá. Faktom je, že nechcem dosiahnuť nič. Nechcem byť prvým Slovákom, ktorý prešiel svet naboso, ani tým chlapíkom robiacim okolo sveta stojky. Nechcem ísť v nikoho stopách, ani hľadať stratené kmeňe v povodí Orinoka. Chcem vidieť tučniaky v Patagónii. Chcem vidieť západ slnka nad Pacifikom z paluby tridsaťmetrovej lode. Chcem počuť volanie muezzína z mešity v Isfaháne. A chcem rozšíriť svoje poznanie toho, čo považujem za skutočný svet. Chcem to spraviť preto, lebo verím, že ak mám vykonávať prácu v odbore medzinárodných vzťahov dôsledne, musím svet poznať ako praktik, a nie ako teoretik.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na druhej strane nie som naivný a je mi jasné, že v skutočnom svete istoty bude určite dôležitejší sumár mojich kancelárskych skúseností, než sumár krajín, ktoré som navštívil či ľudí, ktorých som v nich spoznal. V skutočnom svete skúsenosti však dôležité sú, a to je v konečnom dôsledku dôvodom vzniku tohoto zápisníku. Chcem v ňom popísať svet prostredníctvom príbehov ľudí, s ktorými sa počas nej stretnem. Prostredníctvom ich jedla, ich hudby, ich radostí či ich starostí. Spojiť ich skutočný svet istoty so svojím skutočným svetom skusenosti.

Vás, milí čitatelia, pozývam do tohoto sveta tiež. Možno spolu prejdeme celú Južnú Ameriku, Oceániu aj Áziu. Možno ma opustíte už za najbližším prechodom Ánd, a možno sa ku mne ani nepripojíte. Možno mi prejdenie sveta bude trvať roky, a možno ho nikdy neprejdem. V tomto prípade však skutočne platí. že cesta je cieľ, a tak budem iba rád, ak na nej so mnou ostanete čo najdlhšie. A ak po nejakom čase zistíte, že vás táto cesta baví až natoľko, že by ste ma v nej chceli podporiť slovne alebo dokonca finančne, neváhajte a napíšte. Žiadna správa neostane bez odpovede.

P.S. AKCIA SVETOVEJ TRIEDY! Za zaslanie akejkoľvek vyššie spomínanej finančnej podpory, ktorá pokryje aspoň výdaje za pohľadničné a poštovné, ponúkam pohľadnicu z akejkoľvek krajiny po trase cesty podľa vlastného výberu! Akciu ale prosím uplatňujte skutočne iba v prípade, že sa vám moja cesta a jej myšlienka budú páčiť, inak by som mal zlé svedomie. Držte mi palce. :)

Martin Habčák

Martin Habčák

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Momentálnym povolaním cestovateľ, inak absolvent medzinárodných vzťahov a žurnalistiky. Tento blog slúži hlavne ako súkromný zápisník dojmov z mojej cesty okolo sveta, o ktorej sa podrobnejšie dočítate na stránke www.hahatrip.wordpress.com. V sekcii "Veľmi staré články" zase nájdete moju dávnu tvorbu, ale pre momentálnu misiu tohto blogu nie sú veĺmi relevantné, takže vstúpte iba v prípade veľkého záujmu. :) Zoznam autorových rubrík:  Veľmi staré článkyNezaradenáCesta okolo sveta

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu