reklama

V Bratislava sa zrodila nočná doprava

Počas dnešnej noci sa v Bratislave rozbehla najväčšia reorganizácia dopravy od zmeny petržalských liniek v roku 2005. A treba veriť, že to značí zmenu k lepšiemu...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Nový dych v znamení nočnej oblohy...
Nový dych v znamení nočnej oblohy... 

Nový dych v znamení nočnej oblohy...

Bratislava dlhé roky trpela prakticky absenciou nočnej dopravy. Taxikárska lobby si dlho presadzovala svoje, a tak oficiálne nočné spoje neexistovali. Jednalo sa totiž o služobné jazdy s povolením brať aj cestujúcich. Preto bola frekvencia spojov taká aká bola (to jest trikrát za noc) a Bratislava sa dostala do stavu, kedy ju v počte jázd za noc predbehol aj o štvrtinu menší Prešov, o mestách ako Praha a Viedeň, s ktorými sa všetci Bratislavčania radi porovnávajú, ani nehovoriac. V odborných kruhoch začínal prevládať skôr názor, že nočná doprava v Bratislave speje k úplnému zániku. Počty taxíkov v nočných uliciach to len potvrdzovali. O to viac vtedy, keď som videl takmer dokonalú organizáciu nočnej dopravy v Brne a počty taxíkov v uliciach, ktoré sa blížili takmer k nule...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Potom, začiatkom jari, uzrel svetlo sveta koncept Bratislavskej integrovanej dopravy, v ktorom sa spomínala aj reorganizácia nočnej dopravy. Všetci sa teda potešili, že o rok by už mohla byť nočná doprava v Bratislave na úrovni, a taxíky sa stanú možnosťou, a nie nutnosťou. Vďaka obetavej práci ľudí z DPB a združenia imhd.sk (hoci väčšinou slovami chvály šetrím, tentoraz si vďaku naozaj zaslúžia) sa zmena presadila v rekordne krátkom čase. To, čo sa ešte začiatkom tohto roku zdalo ako úplné sci - fi, je dnes realitou. Čo nám teda reorganizácia priniesla? Nuž, je toho vcelku dosť...

V prvom rade je to konečne štandardný nočný interval 60 minút. Na začiatku premávky je to dokonca 30 minút (okrem spojov do Devína, Záhorskej Bystrice, Dúbravky a náväzného do Čunova, kde je interval 60 minút celú noc). Doba premávky sa začína o 23:30 a končí o 03:30(všetko odchody z Hlavnej stanice). Výnimkou sú linky N93 a N95 do Petržalky, ktoré vykonávajú aj odchod o 04:30. V tomto prípade sa jedná o služobné jazdy, ktoré slúžia aj verejnosti, ako to bolo v praxi doteraz pri všetkých nočných linkách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Petržalka si všeobecne veľmi polepšila. Získava spojenie do centra (zastávky Námestie Ľ. Štúra a Šafárikovo námestie), výrazne sa zvýšila obsluha územia, a namiesto dvoch "sídliskových" liniek sú tu teraz štyri. Pikoškou je reinkarnácia populárnej linky 99, ktorá sa točí po Petržalke už aj v noci pod označením N99. Zabezpečuje vnútrosídliskovú prepravu v čase medzi jednotlivými spojmi "mestských" liniek. Skôr ako by chcel niekto proti nej protestovať - opäť sa jedná o služobnú jazdu, ktorá popri vodičoch berie aj ľudí. Osobne dúfam, že proti tejto reorganizácii sa v Petržalke nezdvihne jeden kritický hlások, pretože si naozaj neviem predstaviť, čo viac by sme si mohli priať... ;)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Špeciálne by som chcel upozorniť obyvateľov Devínskej Novej Vsi a Podunajských Biskupíc na okružnú premávku liniek N21 a N70. V prvom prípade sa pri úmysle cesty do centra v Devínskej Novej Vsi treba postaviť na zastávky smer Volkswagen, v druhom v Podunajských Biskupiciach na zastávky v smere na ŽST Podunajské Biskupice. Táto okružnosť je zapríčinená tým, že iba takto je možné vyjazdiť 60 minútový interval. Ak by linky jazdili po starom, boli by nutné zbytočne dva vozy navyše, čo je pri nedostatku vodičov nereálne, prípadne zhoršenie intervalu. Vzhľadom na to, že ide o okružné linky, zdržanie na ceste do centra nehrozí. Jednoducho nastúpite a veziete sa. Preto by som chcel požiadať o zhovievavosť... :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšou kapitolou sú náväzné linky N56 na Východné a N91 do Čunova. Tieto linky sú opäť reakciou na snahu vyjazdiť interval, ale aj tak znamenajú vylepšenie dopravy v obidvoch lokalitách. Špeciálne na Východnom, hoci miestni obyvatelia si budú musieť odchody a náväznosti na linky N53 a N55 detailne naštudovať. V postate ale ide o to, že od polnoci do jednej linka N56 premáva len v smere od Zlatých Pieskov (z N53 z centra) do Rače (na N55 do centra), no a od jednej do štvrtej len z Rače (z N55 z centra) na Zlaté Piesky (na N53 do centra). Prestupov sa cestujúci nemusia báť, všetky sú "na hrane" (to znamená na tej istej zastávke) a prípojné spoje nemôžu odísť skôr, ako ľudia prestúpia. To isté platí pre trolejbusy na Hodžovom námestí (linky N44, N47 a N72) a pre autobusy na Hlavnej stanici (aj keď z časových dôvodov nie je možné na oneskorencov čakať dlhšie ako tri minúty po čase odchodu - reálne by to ale znamenalo oneskorencovo meškanie dlhšie ako 13 minút, čo sa zas tak často nestáva). Takto v praxi vyzerá naozajstná náväznosť...

Poslednou novinkou je ostraha na niektorých linkách do problémových lokalít - konkrétne do Mlynskej doliny (linka N31), na Dolné hony (N70, N72), a do Petržalky (N80, N93, N95). Pravdupovediac sa dosť obávam o ich bezpečnosť hlavne v prípade, ak nastúpi početná skupina nejakých vymetencov naložených v liehu. Uniforma totiž ešte viac provokuje. No, uvidíme čo toto opatrenie prinesie v praxi, každopádne si ale myslím, že by to mohol byť krok správnym smerom...

Na záver by som ešte dodal, že avizované zdraženie cestovného sa v lete ešte nekoná. Stále na nočné linky platia hodinové (v podstate 90 minútové) lístky, električenky a turistické lístky, ako to bolo po starom. Pretože sa jedná o pokusnú prevádzku, na stránke www.imhd.sk sa v priebehu týždňa objaví dotazník , ktorý bude funkčný až do konca júla. Na základe neho sa potom bude vyhodnocovať a od jesene možno aj niečo upravovať. Preto ak by ste chceli vyjadriť nejaké svoje postrehy a pripomienky (a kľudne aj kladné :D), tam bude to správne miesto...

Teraz nám stačí už len zaželať si, aby sa aj denná doprava dostala na takú úroveň, na akej je dnes nočná. Kto by si bol pred pol rokom pomyslel, že takúto vetu vôbec niekedy vypustím z úst... :)

Sieť nočných liniek so zastávkami (pre lepšie rozlíšenie si obrázok priblížte)

Martin Habčák

Martin Habčák

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Momentálnym povolaním cestovateľ, inak absolvent medzinárodných vzťahov a žurnalistiky. Tento blog slúži hlavne ako súkromný zápisník dojmov z mojej cesty okolo sveta, o ktorej sa podrobnejšie dočítate na stránke www.hahatrip.wordpress.com. V sekcii "Veľmi staré články" zase nájdete moju dávnu tvorbu, ale pre momentálnu misiu tohto blogu nie sú veĺmi relevantné, takže vstúpte iba v prípade veľkého záujmu. :) Zoznam autorových rubrík:  Veľmi staré článkyNezaradenáCesta okolo sveta

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu